Tworzymy Bilans
Sortujemy wpierw nasze wydatki i paragony pod kątem kategorii; żywność, chemia, ubrania, transport,
edukacja, inne. Następnie możemy rozbić poszczególne kategorie zgodnie z zasadą "dziel i zwyciężaj" na mniejsze kategorie. Na przykład żywność możemy rozbić na mięso, nabiał, pieczywo, napoje, materiały sypkie. Chemie możemy rozbić na higieniczne, środki czystości, kosmetyki itd. Dobrze też sporządzić wykresy kołowe do każdej kategorii i podkategorii. Wizualna reprezentacja danych, pozwoli nam łatwiej zrozumieć liczby. Dzięki tym zabiegom, powinniśmy już wiedzieć gdzie za dużo wydajemy i szukać sposobów na zmniejszenie bądź ograniczenie tych wydatków. Ja sam robiąc takie zestawienie zauważyłem, że za dużo wydaję na energetyki często kupując po wysokich cenach. Dzięki temu zacząłem kupować większe opakowania na początku miesiąca po niższej cenie. Dzięki temu moje wydatki spadły o połowę w tej sekcji jak zacząłem kupować zgrzewki litrowych butelek w dyskoncie, zamiast małych puszek w spożywczaku. Polecam tą metodę każdemu, bo dzięki niej możemy znaleźć pieniądze tam gdzie wcześniej nie widzieliśmy. A nowy użytkownik, który postanowił oszczędzać, po stworzeniu bilansu będzie mógł oszacować zużycie produktów do budowy spiżarni.
edukacja, inne. Następnie możemy rozbić poszczególne kategorie zgodnie z zasadą "dziel i zwyciężaj" na mniejsze kategorie. Na przykład żywność możemy rozbić na mięso, nabiał, pieczywo, napoje, materiały sypkie. Chemie możemy rozbić na higieniczne, środki czystości, kosmetyki itd. Dobrze też sporządzić wykresy kołowe do każdej kategorii i podkategorii. Wizualna reprezentacja danych, pozwoli nam łatwiej zrozumieć liczby. Dzięki tym zabiegom, powinniśmy już wiedzieć gdzie za dużo wydajemy i szukać sposobów na zmniejszenie bądź ograniczenie tych wydatków. Ja sam robiąc takie zestawienie zauważyłem, że za dużo wydaję na energetyki często kupując po wysokich cenach. Dzięki temu zacząłem kupować większe opakowania na początku miesiąca po niższej cenie. Dzięki temu moje wydatki spadły o połowę w tej sekcji jak zacząłem kupować zgrzewki litrowych butelek w dyskoncie, zamiast małych puszek w spożywczaku. Polecam tą metodę każdemu, bo dzięki niej możemy znaleźć pieniądze tam gdzie wcześniej nie widzieliśmy. A nowy użytkownik, który postanowił oszczędzać, po stworzeniu bilansu będzie mógł oszacować zużycie produktów do budowy spiżarni.
Do stworzenia bilansu najlepiej wykorzystać arkusz kalkulacyjny w programie Excel lub Open Office Calc.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz